10 ključnih pokazatelja koji nam govore u kom pravcu teče proces privikavanja

U toku perioda privikavanja na boravak u jaslicama/vrtiću pažljivo pratimo nekoliko segmenata istovremeno kako bismo stekli što bolji uvid u kom smeru ide proces. Posebno uočavamo na šta dete lepo reaguje a šta mu posebno teško pada kako bismo blagovremeno primetili u kom domenu je potrebno pružiti veću podršku i osnaživanje, odnosno, korigovati pristup. 

Evo nekih ključnih koje zavređuju tvoju pažnju: 

1. ATMOSFERA JOŠ KOD KUĆE

Kakva je atmosfera pre polaska, kako dete reaguje još dok ste kod kuće, dok se spremate za polazak i sve vreme na putu do tamo?

2. JUTARNJI DOLAZAK

Kako dete reaguje i ponaša se neposredno po dolasku u ustanovu (pred kapijom, ulazom, u dvorištu, u hodniku ispred sobe, pred vratima), na čemu mu je pažnja neposredno pred ulazak u sobu, kako teče saradnja kada treba da ostavite stvari u hodniku, presvuče se, nosi li sa sobom prelazne objekte/predmete utehe…? 

3. KOMUNIKACIJA SA MEDICINSKOM SESTROM VASPITAČICOM/VASPITAČICOM

Kako reaguje na nju kada je ugleda, koliko prihvata interakciju sa njene strane, odgovara li na njena pitanja, kakav je odnos uspostavljen, prihvata li kontakt, sarađuje li sa njom…?

4. JUTARNJI RASTANAK

Kako dete prihvata pozdrav sa tobom i ostanak u grupi…?

5. PRIHVATANJE UTEHE

Da li prihvata utehu od strane medicinske sestre vaspitačice/vaspitačice kada se uznemiri, koliko se brzo umiri u njenom prisustvu ujutru nakon što ti izađeš, pomažu li mu predmeti utehe…?

6. PRIHVATANJE HRANE

Da li tamo jede, kako prihvata hranu…?

7. PRILAGOĐAVANJE NA PROSTOR

Kako se dete prilagođava na novo okruženje, ambijent,  prostor – kako usvaja raspored, zna li ubrzo gde se šta nalazi, gde se šta radi…?

8. USVAJANJE NOVIH NAVIKA

Kako teče usvajanje novih rutinskih radnji, navika, usvajanje novih pravila ponašanja koja važe za grupu…?

9. UKLJUČIVANJE

Da li se i na koji način dete igra, koliko pokazuje interesovanje za ono što se trenutno radi u grupi, kako teče uspostavljanje kontakta sa decom, usvajanje ritma dana, kako dete reaguje na smene aktivnosti i tranzicije u toku boravka …?

10. POKAZIVANJE INICIJATIVE

Zove li medicinsku sestru vaspitačicu/vaspitačicu, traži li, pokazuje li šta mu je potrebno…?