Audio kurs za tebe koja se prvi put odvajaš od deteta na ovaj način, koja još uvek nemaš iskustvo sa boravkom deteta u kolektivu i koja bi volela da proces privikavanja protekne najbolje što može. Bez traume.

ZAMISLI…

  • Da se osećaš opušteno, sigurno i samopouzdano kada pomisliš na polazak deteta u jaslice
  • Sebe kako vodiš dete u ustanovu staloženo, bez straha, anksioznosti, grča u stomaku 
  • Da imaš osećaj poverenja u sebe, svoje dete i vaspitačicu
  • Da nisi sama, da imaš obezbeđenu stručnu podršku tokom procesa privikavanja i to baš onda kada ti je ona najpotrebnija
  • Da si prethodno odlično pripremljena na ovaj proces i zato si sasvim mirna
  • Da tvoje brige za nekog nisu smešne i nepotrebne, da dobiješ odgovore na pitanja koja te sada muče.
  • Da započinješ proces mirne savesti, bez osećaja krivice i griže savesti dok budeš na poslu jer ceniš mogućnosti koje boravak u ustanovi detetu pruža. Znaš da ćeš, ono što je detetu zaista potrebno od tebe, moći nadoknaditi kod kuće
  • Da imaš osećaj kontrole jer znaš da ćeš uraditi sve ono što je u tvojoj moći
  • Da umeš da vladaš sobom, da se osećaš sposobno, kompetentno znajući kako da se nosiš sa talasima intenzivnih osećanja i ponašanjima deteta na koja nisi do sada navikla
  • Da se u komunikaciji sa vaspitačicom osećaš dobro, da imaš osećaj da si i ti važna, da umeš da se jasno izraziš, da se osećaš samopouzdano jer si dobro upućena u način rada ustanove i aktivno koristiš svoja prava 
  • Da se prvih dana dobro nosiš sa promenama, da nisi sluđena, zbunjena, iscrpljena iako je sve ovo i za tebe novo.
  • Da proces privikavanja na boravak u ustanovi započne lagano, bez traume i mnogo stresa.

UPRAVO TO ĆEŠ ISKUSITI KADA POSLUŠAŠ AUDIO KURS
“ADAPTACIJA NA JASLICE BEZ TRAUME”.

OVAJ AUDIO KURS JE ZA TEBE AKO:

 

  • Živiš u Srbiji
  • Ti uskoro ističe porodiljsko odsustvo, zaposlena si i čeka te povratak na posao sa punim radnim vremenom
  • Tvoje dete ima između 11 i 18 meseci
  • Polazak deteta u jaslice predstavlja jedinu mogućnost jer dodatno angažovanje bake i deke, dadilje nisu trenutno opcija za tvoju porodicu
  • Tvoje dete treba da krene na celodnevni boravak
  • Je ovo tvoje prvo dete, prvi put se na ovaj način odvajaš od njega
  • Nemaš dosadašnjeg iskustva sa vrtićima, ne znaš šta možeš da očekuješ
  • Trenutno osećaš tugu, bol, snažan rascep u sebi između želje da provedeš još neko vreme sa detetom i realnih mogućnosti (moraš da se vratiš na posao)
  • Te trenutno muči osećaj krivice i griže savesti što dete kreće u jaslice tako rano
  • Osećaš nesigurnost, strepnju, anksioznost, preplavljuju te brige
  • Te muče razna pitanja za koja te je sramota da ih postavljaš naglas jer misliš da te niko ne razume.

KAKO TI AUDIO KURS MOŽE POMOĆI? ŠTA ĆEŠ NAUČITI?


Naučićeš šta tačno podrazumeva proces privikavanja deteta na boravak u kolektivu, ne samo prvih dana već i prvih nedelja (ponekad i meseci). Izvući ćeš ono najbolje što u ovom trenutku detetov boravak u ustanovi može da pruži. Saznaćeš na šta da obratiš pažnju, kako da prepoznaš potrebe deteta, fiziološke i emocionalne promene koje prate ovaj proces. Bićeš odlično pripremljena, moći ćeš da adekvatno odgovoriš na nova ponašanja koja se zbog boravka u novoj sredini mogu pojaviti. Moći ćeš da prepoznaš u kom pravcu ide proces privikavanja, znaćeš kako da jasno komuniciraš sa detetom i da uspostaviš dobar odnos sa vaspitačicom. Umećeš da se zauzmeš za sebe i svoje dete, ukoliko proceniš da je to potrebno.

Ovaj proces ćeš, stoga, započeti mirno i odlučno uz osećaj poverenja u sebe, svoje dete i vaspitačicu. Kao posledicu, tvoje dete će osećati pouzdan oslonac u tebi. To će mu omogućiti da tvoje novo životno iskustvo gradi na čvrstim, stabilnim temeljima zadržavajući osećaj sigurnosti u susretu sa nepoznatim, nepredvidivim i neočekivanim promenama koje su ga snašle. Iako jedan deo dana nećeš fizički provoditi sa njim, koraci koje budeš preduzimala omogućiće da se dete i dalje oseća sigurno, voljeno i povezano sa tobom.

KAKO IZGLEDA AUDIO KURS?

Audio kurs izgleda tako što je sadržaj obuhvaćen u devet zasebnih celina, sortiranih u dokumentima. Folderi su postavljeni na Google Drive a sadržaj čine audio materijali, zajedno sa konkretnim primerima i vežbama u pojedinim segmentima. 

Teme koje sadrži audio kurs prikazane su u nastavku.

1. Pojam adaptacije

Šta podrazumeva pojam “adaptacija”? Na šta tačno mislimo kada govorimo o ovom procesu? Koje sve promene boravak u ustanovi donosi za dete, ali i za tebe. Zbog čega je ovaj proces izrazito osetljiv i delikatan?  Koje tipove adaptacije prepoznajemo u literaturi i praksi? Na šta obratiti pažnju, koji su to pokazatelji da proces privikavanja teče u dobrom smeru?

2. Primarne potrebe deteta uzrasta do godinu i po dana

Podsetnik na primarne, biološke karakteristike koje dominiraju razvojem deteta u ovom uzrastu. Koje su to primarne potrebe, karakteristike emocija, memorije deteta ovog uzrasta? Kako teče proces učenja? Koje su to specifičnosti socijalnog, govornog, kognitivnog razvoja koje je sada posebno važno da imaš na umu? 

3. Način ophođenja

Prikaz četiri osnovna principa kojima se rukovodimo u ophođenju sa detetom ovog uzrasta, koje će naročito biti značajno praktikovati tokom perioda adaptacije.  Šta znači govor sigurnosti, princip jasnoće, lično izražavanje i vremenski sled radnji?  Kao dodatak, radi lakšeg razumevanja i primene tu su tabele sa primerima i vežbu.

4. Priprema za polazak

80% uspeha svakog posla čini dobra priprema. To važi i za postavljanje dobrih temelja za uspešan tok procesa adaptacije deteta na boravak u ustanovi. Šta sve možeš uraditi, koje korake preduzeti pre nego što dete krene u jaslice kako bi sve ono što je sada nepoznato učinila poznatim? 15 predloga i mini podsetnik stvari za kupovinu će ti pomoći u tome. Takođe, ova sekcija sadrži i pitanje kako najčešće izgleda prvi dan, prva nedelja (ukoliko se ustanovi praktikuje da roditelj prvog dana može da ostane u sobi)? Šta kada dođe dan da se razdvojite? 

5. Očekivane promene

Kada započne proces privikavanja, moguće je da ćeš kod deteta primetiti reakcije, simptomatske promene u ponašanju. One su rezultat procesa privikavanja organizma deteta na promenu sredine, novo fizičko i emocionalno iskustvo. Koje to promene možemo očekivati na fiziološkom, emocionalnom, ponašajnom nivou? Ovo poglavlje će ti pomoći da budeš dobro pripremljena, sadrži konkretne opise da blagovremeno razaznaš o čemu se radi i predloge kako da adekvatno odgovoriš na njih.

6. Jutarnji polasci

Tokom prvih nedelja perioda privikavanja na jaslice, jutarnja odvajanja umeju da budu teška. Ova sekcija sadrži smernice koje ti značajno mogu olakšati polazak od kuće, kao i rastanak, kada dođe trenutak razdvajanja ispred sobe. Kao dodatna podrška, tu su i dve tabele sa konkretnim primerima pristupa imajući u vidu različite komunikacione kanale. Šta možeš da kažeš da lakše obezbediš detetovu pažnju kad se spremate za polazak? Šta može da olakša obavljanje jutarnjih rutinskih radnji?

7. Igre, rituali, aktivnosti koje vraćaju balans kod kuće

Kada dete pođe u kolektiv, ono što će biti od velike pomoći prvih dana i nedelja jeste da se po povratku, kod kuće obezbedi mirna atmosfera i dovoljno prilike za namirivanje potreba,  uspostavljanje prijatnog fizičkog kontakta, konekcije i vremena jedan na jedan. U ovoj sekciji se nalazi 14 ideja, predloga aktivnosti koje možeš “pojačati”  tokom prvih nedelja kako bi namirila detetove primarne potrebe. Na taj način ćeš omogućiti prirodno uspostavljanje balansa, kod kuće.

8. Izazovne temperament osobine

Temperament je urođena, biološka osnova ličnosti, prvi i najprirodniji način reagovanja na naše okruženje. U periodu privikavanja na jaslice od ključnog je značaja da se detetov temperament blagovremeno prepozna, prihvati te da se postupanje roditelja i vaspitača usaglasi, koliko god je to moguće. Ovo nije nimalo lak zadatak. Stoga ova sekcija sadrži prikaz pojedinih temperament osobina koje naročito mogu biti izazovne u periodu privikavanja na jaslice kako bi ih prepoznala. Šta tada detetu, tebi i vaspitačici može biti od pomoći?

9. Važnost poznavanja zakonske regulative

Da bi se osećala sigurno, samopouzdano u komunikaciji sa vaspitačima važno je da budeš dobro informisana, upućena u rad konkretne ustanove, da dobro poznaješ i aktivno koristiš svoja prava. Ova sekcija sadrži podsetnik na značaj pravovremene komunikacije sa medicinskim sestrama vaspitačima, podsetnik na najčešće oblike saradnje ustanove sa porodicom i nekoliko linkova do najznačajnijih dokumenata, trenutno važeće zakonske regulative.

KAKO SE AUDIO KURS REALIZUJE?

Tako što po prijemu uplate u najkraćemo mogućem roku dobijaš pristup do kompletnog audio sadržaja na mejl, koji onda možeš slušati (kasnije i preslušavati) kad god ti odgovara, preko mobilnog ili kompjutera. Potrebno ti je samo da imaš mobilni (ili kompjuter), eventualno slušalice i pristup internetu, tu gde se trenutno nalaziš. 

Snimci su tako sortirani da te postupno vode najpre kroz period pripreme za polazak u jaslice (period od oko dve do tri nedelje pred polazak). Zatim sledi prvi dan, prva nedelja i proces privikavanja tokom prvih nedelja. Dužina trajanja audio snimaka je podešena tako da bude kratka, da ne zahtevaju od tebe sedenje pred kompjuterom niti gledanje u ekran, da možeš da se krećeš i slušaš audio materijal lako, dok pereš suđe, raspremaš kuhinju, dok si u šetnji a dete spava.

U zavisnosti od teme i sekcije, najkraći snimak traje 2 a najduži 28 minuta. Ukupno vreme trajanja je 198 minuta (3 i po sata).

Pristup audio materijalu traje godinu dana.

ZAŠTO BAŠ AUDIO KURS NA OVU TEMU?

Zato što sam se mnogo puta u individualnim konsultacijama susrela upravo sa pitanjima koja se tiču polaska u jaslice i vrtić. Da li je moje dete spremno za polazak? Kako da znam da će mu tamo biti dobro? Kako da budem sigurna? Šta da radim kada treba da krenem a dete plače na vratima? U dilemi sam, svi mi govore da dete treba da krene u jaslice što pre da se socijalizuje a meni je žao, još je malo. Itd., itd. 

Primetila sam da se mame često osećaju zbunjeno, nesigurno, uplašeno, usamljeno tokom ovog procesa jer ih muče mnoga pitanja za koje veruju da ih drugi ne razumeju. Da se zbog toga često osećaju nemoćno, pod pritiskom, stresom jer ih čeka puno nepoznanica. Ili da u sam proces krenu optimistički, ne očekujući da će biti nekih velikih promena a onda, kada počinju da se susreću sa raznim ponašanjima deteta na ulazu, pred polazak, da budu u stanju šoka, zbunjene misleći da sa njima ili njihovom decom nešto “nije u redu.”

Sa druge strane, u komunikaciji sa predškolskim ustanovama primećujem da se saradnja sa roditeljima po pitanju polaska deteta u jaslice uglavnom svodi na informativan tip susreta. Da se najčešće odnosi na organizovanje roditeljskog sastanka, popunjavanje upitnika, upoznavanje sa vaspitačima, razgovor o “tehničkim” pitanjima (npr. kada doći, šta poneti od opreme i sl.). Da državne predškolske ustanove raspolažu različitim organizacionim i kadrovskim kapacitetima pa se ovaj susret sa roditeljima često organizuje u kratkom vremenskom periodu, relativno kasno (gotovo neposredno pred sam polazak). To je važan deo, svakako ali takav raspored ne ostavlja puno vremena za blagovremenu opštu i posebnu pripremu, detaljniji razgovor, bliže upoznavanje i odgovore na pitanja koja se tiču konkretnog konteksta porodice. Mnoge mame se, takođe, ne osećaju prijatno da lične teme i dileme izlažu pred grupom. Stoga individualna komunikacija sa roditeljima često izostaje ili se realizuje tek kada se pojave “problemi”. 

Polazak deteta u jaslice je tektonska promena za porodicu.  

Želim da na ovaj način omogućim dobru individualnu pripremu majki, bez obzira na kalendar i raspoloživost stručne službe u vreme polaska u konkretnoj ustanovi. Volela bih da priprema majki i individualna pedagoško-psihološka podrška tokom perioda privikavanja bude sistemski STANDARD.

Lična priča

Kao što to najčešće biva, motiv za emocionalnu podršku mamama tokom ovog procesa ima i mnogo dublju, ličnu priču. 

Ja sam bila dete, drugo po rođenju, koje je već sa nepunih 11 meseci krenulo u jaslice. Mama je morala da se vrati na posao sa punim radnim vremenom, tata je u to vreme tražio posao dovršavajući studije, a baka i deka više nisu bili opcija. 

U to vreme, pre četrdeset i dve godine, nije bilo nikakve adaptacije na polazak u kolektiv. Niti opcije postepenog privikavanja. Samo jednog dana, kada dođe vreme da se vratiš na posao odvedeš dete u ustanovu i ostaviš ga odmah na ceo dan jer nemaš drugi izbor. Tome je prethodio informativni susret i to je manje više bilo to.

Iako sam dugo mislila kako je to što sam krenula rano u kolektiv velika prednost za mene jer sam imala priliku da budem deo grupe, lako sam se prilagođavala i brzo postajala samostalna – mnogo kasnije, tek kada sam zapravo odrasla otkrila sam koliko su u meni ostali duboko urezana emocionalna sećanja, obrasci, osećaji, senzacije i uverenja u vezi promena, nepoznanica, odnosa prema sebi, prema svojim potrebama, emocijama, hrani, spavanju, slobodnom izražavanju, mogućnostima, sposobnostima, straha od kazne i odbacivanja, “poslušnosti” u odnosu na figure autoriteta kojih dugo nisam ni bila svesna. 

Vrlo dobro se sećam ambijenta u kojem je “previše” – galame, gužve, užurbane atmosfere, osećaja i zvukova, mirisa prostorija, kuvane hrane, zveckanja metalnih tanjira, plakanja dece, jecanja, zvuka klompi, glasa vaspitačica, kuvarica. Sećam se svoje pidžamice se zekama. Mirisa posteljine. Mirisa kutka u dvorištu, mesta na kojem je mama ostavljala kolica. Fragmente trenutaka kako sedim u zelenim kolicima a mama žuri na posao, vodi me do vrata rano ujutru po kišnom, tmurnom danu. Igračaka se ne sećam. Dece se ne sećam. Vaspitačice takođe. Ali se jasno sećam olakšanja, lakšeg disanja, preplavljujuće radosti, uzbuđenja kada ugledam mamu na vratima da je došla po mene, kako joj trčim iz sve snage u zagrljaj.

Dugo, godinama posle kad god sam prolazila pored zgrade jaslica zapahnuo bi me onaj poznati ustajali, miris ranog jutra u zatvorenom prostoru pod neonskim svetlima. Preplavljivao me je neki tupi, težak, intenzivni osećaj, grč, osećaj nelagode u stomaku i plućima. Tek pre koju godinu, kroz duboki rad na sebi sam iznašla reči za taj osećaj. Mešavina bola, tuge i straha. 

Susret sa ovim osećajem je za mene imao veliku vrednost jer sam ga osvestila.

Tek tada su mi i neki drugi emocionalni obrasci postali jasniji – poput čudnog osećaja u stomaku pred neki rastanak, selidbu, nečiji polazak na put, preseljenje drugova iz razreda, beskrajna i nezaustavljiva tuga kada čujem priče, stihove, gledam film u kojima mama umire ili ostavlja dete. 

Na studijama sam naučila šta je separaciona anksioznost kod dece. Ali nisam znala da je ona ostala u meni (kao i mnoge druge teme iz ovog ranog perioda sam, pretpostavljaš, otkrila da su “zaostale” iz upravo najranijeg perioda života).

Zašto ti sve ovo pričam?

Zato što fizičko iskustvo ranog odvajanja deteta od majke na duži period tokom dana ostavlja dubok emocionalni trag u detetu. Zato što u ovom osetljivom razvojnom periodu može biti traumatski, preplavljujući, stresan i bolan ukoliko se dešava naglo, iznenada, nepripremljeno. Ukoliko se ne vodi računa o principu postupnosti, emocionalnom stanju, potrebama deteta i majke u periodu odvajanja. U prvih devet meseci života dete i majka su u simbiozi. A u uzrastu od godinu dana, se tek polako “odvajaju”. U biološkom smislu, proces postepene diferencijacije i individuacije je tek u začetku.

Moja uverenja

  • Verujem da se temelji zdrave ličnosti, bazičan osećaj sigurnosti i poverenja gradi u prvim godinama života.
  • Verujem da prvo iskustvo odvajanja deteta od majke u periodu polaska u ustanovu značajno utiče na formiranje emocionalnih obrazaca deteta u odnosu na separaciju, odnosa prema promenama i nepoznatom.
  • Verujem da je emocionalno stanje i dobra priprema majke pred polazak deteta u jaslice značajan faktor za tok procesa privikavanja. 
  • Verujem da je dobar lični kontakt i otvorena, uvremenjena komunikacija sa vaspitačem presudna za uspostavljanje odnosa poverenja. 

KO SAM JA DA TI PRIČAM O SVEMU OVOME?

Ja sam Sanja Rista Popić, diplomirani pedagog.  Master primenjenih studija u oblasti transformacije konflikta. Mama tri devojčice, supruga, ćerka, sestra. Vlasnica i direktorka preduzeća za savetovanje i konsalting roditelja “Parentis” u Novom Sadu. Trenutno u mandatu predsednice Pedagoškog društva Vojvodine. Više o meni možeš saznati na Instagram i LinkedIn profilu .

ŠTA DOBIJAŠ KUPOVINOM? 

  • Mir, sigurnost jer ćeš biti potpuno pripremljena za ono što te čeka, ne samo prvih dana polaska u ustanovu već prvih nedelja kod kuće
  • Osećaj moći i kontrole jasne smernice, predloge i ideje šta sve možeš da uradiš da proces odvajanja protekne najbolje što je moguće, što je do tebe.
  • Umanjen osećaj krivice i griže savesti jer ćeš znati kako da kod kuće namiriš detetove primarne potrebe, pružiš ono što će mu sada zaista biti potrebno
  • Saosećajnost, strpljenje za sebe i svoje dete jer ćeš razumeti da je u pitanju emocionalni proces koji ima svoj tok, uspone i padove
  • Osećaj predvidivosti, izvesnosti jer ćeš u proces privikavanja krenuti dan po dan, korak po korak bez prevelikih očekivanja
  • Samopouzdanje jer ćeš znati kako da se nosiš sa simptomatskim promenama  detetovog ponašanja koje primetiš kod kuće, koje su posledica procesa privikavanja 
  • Kompletan pregled i dostupnost teme na jednom mestu, sadržaj ćeš moći da preslušavaš onoliko puta koliko ti bude bilo potrebno, u vreme kada ti tema bude aktuelna
  • Primenljive predloge, zasnovane na teorijskom znanju, profesionalnom i ličnom iskustvu
  • Pristup materijalu u trajanju od godinu dana.

Zahvaljujući svemu ovome moći ćeš da budeš čvrst oslonac detetu u moru promena, da postaviš i zadržiš temeljni osećaj sigurnosti u svetu novog, nepoznatog i nepredvivog. 

Želja mi je da se tokom procesa privikavanja deteta na ustanovu osećaš podržano i da on protekne najbolje što je moguće, za oboje.

IMA LI NEKIH UTISAKA?

Ovo je prvi put da sam kreirala audio kurs na ovaj način pa delim povratne informacije čim pristignu. Za sada, evo nekoliko utisaka sa poslednjeg programa podrške mamama tokom perioda adaptacije, a ovaj kurs je znatno unapređeniji od tada.

Prva nedelja mi je bila najkorisnija. Jer sam osvestila i proživela svoje strahove pre nego sto je proces adaptacije poceo. Plakala sam dok sam proživljavala sve zamišljene situacije koje ste opisali i nalazila načine kako da umirim sebe. To mi je mnogo pomoglo kada se sve to zaista i dešavalo. Proces adaptacije kod nas jos uvek traje, nije lak, ali mi je sve što sam čula u programu mnogo pomoglo da bude neuporedivo lakše. Sve što nam je poznato i predvidivo je mnogo lakše.

Sama priprema za polazak, igre koje pomazu prilikom razdvajanja, poboljšanje načina komunikacije i razumevanje za promene u ponašanju nakon polaska.

Najviše mi je značila komunikacija sa detetom.”

Sam početak mi je bio od velike pomoći jer sam bila dosta anksiozna po pitanju cele priče. Ovo mi je dalo neku strukturu, osećaj da ipak nešto kontrolišem i priliku da se pripremim koliko je to god moguće. Bila sam svesna da mi odluka polaska u vrtić teško pada i da nisam sasvim ok sa svim tim, ali do ovog programa nisam bila sigurna šta tačno da uradim da bih se adekvatnije pripremila.”

Ja sam zadovoljna celim programom i nemam šta da dodam.

Vaš program mi je bio od velike pomoći.”

Većinu programa sam ispratila i mogu reći da mi je dosta pomogao, pogotovo u tom najstresnijem delu pred sam polazak kad je vladala strepnja i neizvesnost.  Materijal koji ste slali je dragocen, sigurno ću preći jos jednom i ono što sam prešla i ono što nisam u poslednje 2 nedelje. Način rada je meni lično odgovarao, nemam zamerke :)”

KOJA JE CENA?

Cena audio kursa je 7.700 dinara.


Uplata se realizuje preko žiro računa.
Svi detalji o načinu kupovine nalaze se u nastavku.