Da li je poseta roditelja državnim predškolskim ustanovama zabranjena pre detetovog polaska?
U praksi, nemogućnost posete predškolskih ustanova u državnim jaslicama i vrtićima najčešće nije posledica zakonske zabrane, već je više stvar internih procedura i organizacije samih ustanova.
Razlozi mogu uključivati:
- Organizacione izazove – posete roditelja bi mogle ometati svakodnevni ritam i rad sa decom
- Bezbednosne protokole – obezbeđivanje kontrole pristupa nepoznatih osoba radi zaštite dece
- Zadržane epidemiološke mere – nakon Covid pandemije, mnoge ustanove su zadržale strožija pravila o poseti (iako ove vanredne mere nisu više na snazi )
- Nedostatak kapaciteta – nedovoljan broj zaposlenih koji bi mogli voditi individualne posete roditelja, prostorna i vremenska ograničenja za organizovanje poseta
- Centralizovan sistem upisa – određivanje objekata administrativnim putem, a ne izborom roditelja
Međutim, u zakonskim propisima ne postoji izričita zabrana posete roditeljima pre ili nakon upisa. Zapravo, u duhu zakonske regulative je, upravo, saradnja sa porodicom.
Evo nekoliko dokumenata koji to potvđuju (u naslovu je i link do propisa).
I Zakon o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja
Krovni zakon koji postavlja opšte principe sistema vaspitno-obrazovnog rada i definiše osnovna prava roditelja, kao što je pravo na informisanje o svim aspektima rada ustanove.
II Zakon o predškolskom vaspitanju i obrazovanju
Specifično reguliše predškolsko obrazovanje i dodatno definiše pravo učešća u različitim oblicima saradnje sa ustanovom.
III Osnove programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja “Godine uzleta”
“Godine uzleta” predstavljaju koncepcijski okvir za predškolsko vaspitanje i obrazovanje u Republici Srbiji.
Ovaj dokument značajno redefiniše saradnju sa porodicom i prava roditelja, partnerstvo sa porodicom se postavlja kao temeljna vrednost.
Šta ona podrazumeva?
- Transparentnost u svim aspektima rada ustanove
- Informisanje roditelja
- Porodica i vrtić se posmatraju kao ravnopravni partneri u vaspitanju dece
- Roditelji nisu samo “korisnici usluga” već aktivni učesnici u kreiranju programa
- Naglasak se stavlja na uzajamno poverenje, poštovanje i podelu odgovornosti
- Individualni razgovori sa roditeljima kao redovna praksa
- Otvoreni vrtić – mogućnost boravka roditelja u vaspitnoj grupi
- Posebna pažnja na proces adaptacije uz aktivno učešće porodice
- Individualizovan pristup adaptaciji prema potrebama svakog deteta
- Postepeno uključivanje i odvajanje uz podršku porodici
- Otvorenost za inicijative i predloge porodice
Konkretno, ovo znači da majka koja je zainteresovana za konkretan objekat i želi da poseti državnu predškolsku ustanovu pre ili nakon upisa (a pre detetovog polaska) ima to pravo, upravo u duhu “Godina uzleta” koje naglašavaju značaj informisanja i upoznavanja porodice sa prostorom, osobljem i programom kao deo izgradnje poverenja i partnerstva.
IV Pravilnik o standardima kvaliteta rada ustanove
Definiše standarde koji uključuju i saradnju sa porodicom, kao što je standard koji definiše oblike saradnje sa porodicom i standard koji propisuje učešće roditelja u životu i radu ustanove.
V Statut predškolske ustanove
Svaka predškolska ustanova ima i svoj statut koji dodatno definiše:
- Način ostvarivanja prava roditelja
- Specifične oblike saradnje sa porodicom
VI Interni pravilnici
Mnoge predškolske ustanove imaju i svoje interne pravilnike koji mogu dodatno definisati procedure za posete i informisanje roditelja.
Navedeni propisi (ima ih još ali sam izdvojila ove osnovne) garantuju roditeljima pravo na informisanje, učešće i konsultovanje u vezi sa svim aspektima boravka deteta u predškolskoj ustanovi. Velika pažnja posvećena je upravo partnerstvu između ustanove i porodice kao temelju kvalitetnog predškolskog vaspitanja i obrazovanja.
Dakle, iako u zakonskoj regulativi ne postoji eksplicitna odredba koja direktno definiše pravo roditelja na posetu ustanovi pre ili nakon upisa (a pre polaska deteta), kombinacija odredbi ovih propisa stvara pravni osnov za takav zahtev.
Posebno, Pravilnik o standardima kvaliteta rada ustanove i Osnove programa “Godine uzleta” koji podržavaju pravo roditelja na potpuno informisanje, što može uključivati i posetu objektu.