Da li je tvoje dete spremno za vrtić?
Evo nekoliko ključnih pokazatelja koji ti mogu pomoći u proceni.
Zdravstvena otpornost
Primećuješ da je imunitet tvog deteta sve jači (sve ređe se razboljeva i brže oporavlja), da ima stabilan ritam spavanja, dobar apetit i da samostalno kontroliše pražnjenje.
Fizička spremnost, koordinacija, snaga i izdržljivost
Tvoje dete stabilno i sigurno hoda, penje se i silazi, razume i prati jednostavne motoričke naloge (npr. “dođi”, “sedi”, “ustani”), može da nosi lakše predmete istovremeno dok hoda, može da sedi na stoličici neko vreme tokom obroka. Razume osnovne prostorne odnose (npr. gore-dole, napred-nazad, ispred-iza), može da bude aktivno 2-3 sata u kontinuitetu.
Govor i komunikacija
Ume rečima da komunicira svoje potrebe (može da prepozna i kaže npr. kada je žedno, gladno, kad mu se spava), traži pomoć kada mu je potrebna, razume jednostavne naloge (“uzmi”, “ostavi”), imenuje osnovne delove tela, može da prati dvostepene instrukcije (npr. “uzmi lutku i donesi je”), odgovara na jednostavna pitanja (npr. “šta želiš?”), govor je razumljiv ukućanima.
Kognitivna spremnost
Može da se zadrži u nekoj aktivnosti desetak minuta, može da se vrati na započetu aktivnost nakon kratkog prekida, da prati jednostavne instrukcije, pamti gde ste stali u priči. Pronalazi svoje stvari i omiljene igračke, zna gde stoje predmeti koje često koristi, prepoznaje rutine i predviđa šta sledi (npr. šta ide nakon pranja ruku, oblačenja pidžamice). Rešava jednostavne probleme (npr. kako da dođe do igračke koja stoji na višoj polici).
Stepen samostalnosti
Koristi kašiku za vreme jela, jede samostalno, sedi za stolom, donosi ti garderobu koju želi da obuče, pokušava da obuče samostalno jednostavnije odevne predmete i skine ih, traži da opere ruke, otvara slavinu, inicira igru, može da se igra samostalno bar 10-15 minuta, samostalno uzima vodu kad je žedno.
Emotivna spremnost
Može da se odvoji od tebe na kraće vreme a da ne ulazi u stanje alarmiranosti, razume kada mu kažeš da ćeš se vratiti, može da nastavi igru znajući da si tu negde. Može ostati sa bakom, dekom, dadiljom bez velikog uznemirenja, prihvata njihovu utehu ako se rastuži zbog tvog odlaska. Smiruje se relativno brzo nakon što se uznemiri ili nešto frustrira. Ima neke svoje načine “samoutehe” (traži omiljenu igračku, ćebence). Koristi reči da izrazi osećanja (srećan, tužan, ljut), pokazuje znake empatije (primećuje tuđa osećanja). Prihvata manje promene u rutinama, ograničenjima i pravilima koja važe kod nekog drugog (npr. kad je kod bake i deke).
Socijalna interakcija
Primećuješ da tvoje dete prilazi i posmatra aktivnosti vršnjaka, pokušava da priđe deci i komunicira sa njima, može da se igra pored njih ili ih poziva u svoju igru, nudi igračku. Razume koncept čekanja reda, koristi osnovne učtive reči (“hvala”, “molim”).
Možda tvoje dete u ovo trenutku pokazuje neke znake spremnosti, ali ne sve. To je potpuno u redu.
Nije neophodno da pokazuje sve znake spremnosti u istoj meri ali je važno da uočiš da je većina navedenih prisutna.
Boravak u vrtićkom okruženju nosi sa sobom nove zahteve i očekivanja u odnosu na dete. Što je ono spremnije pred polazak to je samopouzdanije, lakše podnosi promenu i stiče pozitivniji odnos prema vrtiću.
Ukoliko tvoje dete ima između dve i tri godine, dvoumiš se oko njegovog polaska u vrtić i želiš da saznaš nešto više o ovoj temi – pogledaj vebinar Kad je dete spremno za vrtić? Prepoznaj 7 ključnih pokazatelja.