Kada je pravo vreme za spavanje u vrtiću? 

Spavanje u jaslicama i vrtiću je veliki korak za dete i ti imaš pravo što osećaš potrebu da to bude postepeno i bez žurbe.

Spavanje je najintimnije i najranjivije vreme za dete. 

To je trenutak kada se ono potpuno prepušta i za to je potrebno da ima potpuno poverenje u okruženje.

Ne zaboravi, u vrtiću dete mora da se osloni na vaspitače umesto na mamu ili tatu, što zahteva duboku emocionalnu sigurnost.

Zašto ne treba žuriti sa ostajanjem na spavanju, pre nego što se pojave signali koji ukazuju da je dete spremno na to?

Ukoliko forsiramо i požurujemo ostanak na spavanju pre nego što je dete spremno, možemo narušiti osećaj sigurnosti koji smo prethodno postupno i pažljivo prethodno gradili.

Dete koje se budi uplašeno, koje ne može da zaspi u to vreme ili oseća pritisak da mora mirno da leži u krevetu doživljava stres koji može da utiče na ceo proces adaptacije i stvori otpor prema vrtiću.

Koji su to signali koji ukazuju na to da je vreme za pokušaj ostajanja i na spavanju?

Evo ih nekoliko:

  • Dete dolazi u vrtić već neko vreme redovno, bez većih pauza;
  • Raduje se odlasku u vrtić ili prihvata polazak od kuće bez nekih poteškoća;
  • Kada dođete, pokazuje radoznalost prema prostoru – istražuje, igra se, ne drži se uplašeno, sputano i ukočeno;
  • Primećuješ da lepo reaguje kada vidi vaspitačicu da prilazi, ne ulazi u stanje uznemirenosti, panike, ima dobru interakciju sa njom, obraduje se. To pokazuje da je uspostavljen odnos poverenja;
  • Traži i nju za utehu – okreće se i ka njoj (umesto da se drži isključivo za tebe), pruža joj ruku na prijemu kada treba da uđe iako je možda uplakano (prihvata da ga ona uteši);
  • Lako se rastaje od tebe ujutro ili ako se zaplače, vrlo brzo se uz medicinsku sestru vaspitačicu/vaspitačicu po ulasku umiri. Prihvata fizički kontakt, dozvoljava da ga ona zagrli, pomazi, uhvati za ruku, uzme u naručje, stavi u krilo;
  • Dobijaš informaciju da se, kada ostane u grupi, ponaša slobodno i opušteno, da sarađuje, učestvuje u aktivnostima, da je već upoznalo ovaj prostor (npr. zna gde šta stoji, polako je već savladalo neka osnovna pravila koja važe za grupu itd.);
  • Jede dobro u vrtiću – prihvatilo je obroke, lepo jede, pije;
  • Vaspitače, decu, ono što radi u vrtiću pominje u pozitivnom kontekstu;
  • Pokazuje znake umora u vreme predviđeno za odmor i spavanje (kenjkavost, razdražljivost, nervoza);
  • Kada dođeš po njega traži da ostane još malo ili ti deluje kao da ga je tvoj dolazak “prekinuo”;
  • Svojim ponašanjem ili rečima ti pokazuje inicijativu (tebi ili vaspitačici) da bi želelo da ostane i na spavanju;
  • Provodi dotadašnje vreme u vrtiću bez većih problema – okvirno do 3-4 sata.

Neka ti ovi signali posluže kao reper kada je dobar trenutak da se ostajanje i na spavanju planira, a dete na to prethodno pripremi.